Ankommet Stavanger etter en siste etappe på 2 timer fra Rossøysund.
lørdag 31. juli 2010
fredag 30. juli 2010
Bading i Rossøysund
mandag 26. juli 2010
Seilevind til Haugesund
Fra Alden var det fin bris i medvind som holdt seg helt til Bergen i solnedgang. Tok en lur fra kl 01 til 07, og dro videre sørover for motor. I Selbjørnsfjorden ble det fin slørevind og Symra seilte Nyleia til Bømlafjorden før vinden stilnet. I Haugesund klokken 22. Da er vi endelig tilbake i Rogaland og føler at vi har kommet helt hjem, selv om Karmsundet og Boknafjorden gjenstår til Stavanger. Fra Haugesund til Andenes og tilbake har Symra nå vært nøyaktig 5 uker på farten.








lørdag 24. juli 2010
Topptur på Alden
fredag 23. juli 2010
Selje og St.Sunniva-klosteret
Selje var et nydelig lite tettsted med flott utsikt mot Stattlandet, en sandstrand i sentrum, og hyppige turer med Skyssbåt ut til Selje kloster, som skal være bygget på 1300-tallet der hvor legenden sier at den kriste irske prinsessen Sunniva på flukt fra hedninger led martyrdøden i år 960. Avreise klokken 13 til Måløy.
torsdag 22. juli 2010
Over Statt i kuling
Om morgenen viste værmeldingen et vindskifte ved 12-tiden, hvorpå det ville bli liten kuling fra nord. Vind er OK, og ved å stikke tidlig kunne man komme avgårde før bølgehøyden ble veldig stor. Når vindskiftet kom var det 2-3 meters bølger og med 15 m/s vind på det meste. Hadde halve 85%-fokken ute som stormfokke, og motoren på som sikkerhet. En svensk HR 29 rundet også, ellers var det ingen småbåter å se. Største fart på GPS'en var 14 knop da en bølge ga god dytte-hjelp. Gikk inn til Selje, hvor flere andre seilbåter også lå. En bevegelsesrik og våt dag. Ingen fotografering mulig.

onsdag 21. juli 2010
25 timers tur sørover
I stille og overskyet vær tok Symra et langt strekk sørover. Fra Brekstad klokken 1630 og gjennom Trondheimsleia forbi Strømsnes og til Kristiansund kl 0400. Gjestebryggene var stappfulle av kabincruisere med "øltelt", og jeg var ikke trøtt så jeg gikk videre mot Ålesund. Med regn og lave skyer så ville ikke Ålesund blitt det flotte fotomotivet jeg hadde gledet meg til, så jeg gikk videre til Fosnavåg for å være klar til å krysse Stadt når været ble greit nok. Fosnavåg var fullt av seilbåter på vei til eller fra Statt. Greit å være blandt sine egne. Fortøyd klokken 1730. 25 timer med motor ga dieselforbruk på 38 liter, på 145 NM.

tirsdag 20. juli 2010
mandag 19. juli 2010
Nattseilas sørover trøndelagskysten
Redningsskøyten i Rørvik sa på telefon at det ikke var noe spesielt med bølger over Folla, og vinden hadde begynt å løye, så jeg kastet loss fra Rørvik søndag klokken 1900 og fortsatte sørover med litt motstrøm, motvind og stampesjø. Ettervhert dreide vinden og jeg heiste seil og kunne seile og motorseile ute i havet gjennom natten i 6-7 knops fart gjennom litt lengre og høyere bølger. Med fart og litt vindpress i seilene forserer Symra bølgene mye bedre. Gikk innaskjærs ved Kauraleden for motor til Stoksund for å ta en hvil, fremme klokken 07. Fortsatte klokken 11 mot Brekstad og kom frem klokken 1730.



søndag 18. juli 2010
Med spinnaker til Rørvik
Fra Igerøya endelig en fin bris nordfra i solskinn. Utseiling klokken 1430, og etterhvert prøver jeg den nyreparerte spinnakeren på platt lens. Symra holder 5-6+ knop og vinden øker ettehvert. Når den passerer 9 m/s tar jeg ned spinnakeren, helt glatt. Passerer Torghatten og seiler på storseilet ned mot Leka, hvor vinden stilner for kvelden. Siste stykket til Rørvik etter solnedgang, godt fortøyd klokken 0200 i vindstille. Tidlig om morgenen slår kulingen innover Folla og Rørvik. Tar en jogge-sightseeingtur i området, 8,31 km målt med GPS tilsvarer vel en Stokkavann-runde i Stavanger. Tid 48 minutter og 34 sekunder, med altfor varme klær på.









lørdag 17. juli 2010
Sykkeltur på tvers av Vega
Innom Igerøya i Vega kommune. Sykkeltur i flott vær over til hovedøyen Vega og til vestsiden, med utsikt videre til øyen Søla. 2 mil hver vei.